Olemme koonneet tänne tietoa entisöijille joita meiltä kysytään usein => 1. ennen entisöinnin aloittamista selvitä mopon vuosimalli. Tunturi vuosimallin saat selville tekemällä AMA Ry:lle runkonumero kyselyn osoitteessa http://www.ama-ry.com/tunturi_runkokyselylomake.html tai Ögland, Jupiter runkoisten kohdalla Samoha Ryltä Muiden merkkien kohdalla vuosimalli pitää selvittää tyyppikilpi tietojen perusteella joten lähetä meille kuva moposta ja tyyppikilvestä 2. Älä pura mopo osiksi ennenkuin olet hankkinut vaikeimmin saatavat osat! Entisöinti saattaa viivästyä ja ajan kuluessa unohtaa osien paikat ja järjestyksen. Osiksi pahvilaatikkoon puretulla mopolla ei ole mitään arvoa verrattuna kokonaiseen. Ota PALJON kuvia ennenkuin purat mopon osiksi...varsinkin vaijereiden sijoittelua runkoon meiltä kysellään paljon! Kun tilaat osia saatamme pyytää lisätietoa ja usein kuvista asia selviää. 3. ohjauslukon vaihto: yleensä vanha lukko on toimintakuntoinen mutta avaimet hukassa. Poista aluksi lukkopesän vieressä oleva läppä tai niitti varovasti taltan kärjellä vaantämällä ja vedä niitti irti pihdeillä. vanha lukko pitää porata pois aloittaen pienellä poranterällä jota suurennetaan vähän kerrallaan. Lukon patruuna on messinkiä joten helppo porata mutta varo poraamasta lukon pesää jossa lukkopatruuna liikkuu! Uusi lukko ei toimi jos vahingoidat lukkopesää rungossa. Lukko irtoaa kun olet porannut tarpeeksi pitkälle jolloin lukkoa pitävä poikkitappi irtoaa! Huomioi että lukkopatruunaa ei tarvitse porata reunoja myöten vaan riittää että poraat vain keskiosan.Reunoihin kannattaa jättää noin 2mm suojaksi ettei poranterä vahingoita lukkopesän runkoa. 4.L17 ja E15 kampiakselin laakerien säätö. Kyseiset laakerit tunnetaan myös nimellä "magneetto laakeri" ja niitä on käytetty mm Tunturi Puch ja Solifer Tomos moottoreissa.Laakerin sisäosa on irrallinen ja mitä kauempana sisä- ja keskiosa on toisistaan sitä suurempi on välys. Laakeria on käytetty vanhoissa moottoreissa joissa lohkojen mitoituksessa on heittoja jolloin säädettävällä laakerilla välys saadaan sopivaksi. HUOM laakerissa pitää olla aina tietty välys joten mielummin väljä kuin liian tiukka sovitus. Jos laakerit kasataan shimmiprikoilla välyksettömäksi ei uudet laakerit kestä pitkään. Huomioi myös että pelkkä keskilohkon tiivisteen pois jättäminen aiheuttaa että laakerivälys menee liian pieneksi. Pese lohkot puhtaiksi ja asenna uudet laakerit kampiakselin kaulalle lämmittämällä laakerin keskiosaa lämpöpuhaltimella jolloin menee paikoilleen "pudottamalla", lämpölaajenemisen ansiosta laakerin keskiosa suurenee ja menee paikoilleen ilman lyömistä, sama koskee lohkon puolta jossa vastaavasti pitää lämmittää lohkoa. Liimaa keskitiiviste TOISEEN lohkopuoliskoon, laita liima vain toiselle puolen tiivistettä ettei tiiviste rikkoonnu kun joudut avaamaan lohkot uudestaan. Kasaa lohkot ja kampiakseli ILMAN kampiakselin stefoja ja vaihteiston rattaita ....kiristä ruuvit tiukalle ja tunnustele välystä...laakeri välys pitää tuntua mutta ei saa kolista! Jos välys on liian suuri pura lohkot ja lisää shimmiprikka laakerin sisäkoolin ja kampiakselin väliin kampiakselin kaulalle. Jos käytössäsi on heittokello voit mitata välyksen joka tulee olla tehtaan arvoilla 0,06-0,12mm. Jotta voit asentaa shimmiprikan sinun täytyy vetää laakerin sisäkooli EHJÄNÄ irti kampiakselin kaulalta, tätä tarkoitusta varten Voimakoneella on myynnissä ulosvetäjää jolla saat laakerin sisäkoolin irti. Asenna yksi shimmiprikka kerrallaan ja kokeile välystä uudestaan. Saatat joutua purkamaan ja kasaamaan lohkot useampaan kertaan ennenkuin on hyvä mutta muista että välystä pitää olla ja mielummin liian väljä kuin ei välystä ollenkaan. Liian tiukalle kasattu kampiakseli "ulisee" ja laakerit ei kestä kuin hetken! 5. värikoodeja ja värinumeroa meiltä kysellään usein mutta ei ole olemassa yhtä oikeaa värikoodia tai värinumeroa.Aikoinaan tiedustelimme Tunturin tehtaalta värikoodia josta vastaus oli että sävy vaihteli joka päivä mikä on täysin totta. Kun laitoimme viisi punaista 1960-luvun Tunturi mopon työkalukotelon kantta rinnakkain oli kaikissa punaisen sävy eri vaikka varaosanumero oli sama! Ennenkuin hiekapuhallat tai hiot osat selvitä värisävy. Nykyisin isoimmissa maalikaupoissa on värikoodin lukulaitteet joilla voi selvittää värinumeron. Ota osa jonka sävyn haluat selvittää mukaan maalikauppaan....valitse osa johon aurinko ei ole paistanut! Jos käytössä ei ole värikoodin lukulaitetta on värin sävyttäminen kotikonstein helppoa! Osta värikartan perusteella mahdollisemman lähelle olevaa maalia ja lisäksi yksi pieni purkki valkeaa ja yksi pieni purkki mustaa. Laita siveltimellä pieni tipla lähelle olevaa maalia vanhan maalin päälle ja anna kuivua ...jos on liian tumma lisää valkeaa ja päinvastoin mustaa! Pieniä määriä mustaa tai valkeaa lisäämällä oikea värisävy löytyy helposti! 6. uusien osien sovittaminen ennen maalausta! On tärkeää sovittaa uudet osat paikoilleen ennen maalausta koska vanhat mopot kasattu käsityönä ja esim pultin reikien paikoissa saattaa olla 1-2mm heittoja. Viilaus on mukavampi tehdä ennen maalausta kuin maalauksen jälkeen. Mopon peltiosat kannattaa koekasata uusilla osilla ennen maalausta 7.Vähän hapettuneet alumiiniosat tai pintaruosteessa olevat osat saat kiillotettua kätevästi joka kodista löytyvällä "pata patalla". Uudet ja vanhat kromiosat kannattaa vahata jolloin ruostuminen hidastuu...vahakerros suojaa kromia kosteudelta! 8. polttoainetankin sisäpinnan ruosteen saat poistettua esim Sitruunahapolla jota myyvät rautakaupat ja jopa apteekit....lisätietoja sitruunahaposta saat niitä myyvistä liikeistä tai googlettamalla "ruosteen poisto sitruunahapolla" Lisäämme tänne tietoa ...jos on ideoita tai vinkkejä otamme niitä mielellään vastaa mopoharrastajien avuksi